Monday, March 22, 2010

.: LAWATAN MUHIBBAH EKPLORASI MINDA :.

Salam alaik..

dah lama iqa x update blog ni.. maaf ye adik yasmin shahirah sbb kak iqa buat min tertunggu-tunggu.. hmm..hujung minggu lepas iqa terlibat dengan Lawatan Muhibbah Ekplorasi Minda anjuran Badan Dakwah Dan Rohani (BADAR) . Kami telah berkesempatan mengunjungi tiga buah pusat pengajian awam iaitu Universiti Sains Malaysia, Universiti Teknologi MARA Pulau Pinang dan POLIMAS Kedah. Lawatan ni berlangsung selama tiga hari..Banyak pengalaman yang iqa timba melalui program ni..nak tahu apa yang berlaku sepanjang program ni? kerana ia salah satu pengalaman yang sangat berharga dalam diri iqa..

Pada hari jumaat malam lepas solat isyak kami berkumpul di salah sebuah kolej kediaman. Kalau tak silap iqa seramai 38 orang yang merangkumi pimpinan serta sekritariat menyertai lawatan ini. Sedang kami berkumpul, tiba2 handphone iqa berbunyi..Siapa call ya? Owh, ummi.. "Hello assalamualaikum Ummi.." kata iqa. "Walaikumsalam, kakak, ummi ada kat luar ni.." kata ummi ku..Wah !! ummi, ayah dan adik bersama dua orang adik sepupuku, aiman fikhry dan ahmad firdaus juga ikut. hanya Allah je tahu bertapa bahagianya iqa dapt jumpa dengan usrati tersayang !! sbb dah dua minggu tak jumpa.. syukur Ya Allah..Bahagianya iqa.. Lepas tu, apa lagi, iqa panggil kak cheah dan beritahu dia "kak, ummi datang ..ummi tanya kak mana? nak jumpa ummi tak?"kata iqa padanya. "Owh, ye ke? nak ikut! jom.." kata kak cheah. Iqa dan kak cheah dan hidayah pun pergi kat ummi..seronoknya !! (Sebenarnya, petang tu dah jumpa usrati tersayang tp kejap je sebab iqa belum habis packing, oleh itu, tak sempat la iqa nak keluar lama-lama dengan keluarga.)


Kami pun berbual dengan ummi..tiba-tiba, adik iqa tersayang panggil "kak, belanja aufiq boleh?hehe.." kata adik. "aufiq nak apa? kebetulan malam tu ada jualan sempena karnival , dan iqa pun belikan adik ice blended..hehe.. aiman dan ahmad? mereka , kak cheah yang belanja, sejak kak cheah pernah datang umah iqa masa kenduri doa selamat dulu, sejak tu lah adik2 sepupu iqa yg comel2 ni rapat dengan kak cheah. yang buat iqa terharu sangat ialah ummi n ayah sanggup datang meredah highway selama 2 jam untuk jumpa iqa hanya sebab iqa nak pergi lawatan tu. ummi juga bagi iqa nasi dan lauk kesukaan iqa untuk makan dalam perjalanan.Terima kasih ummi !! Iqa sayang Ummi , ayah dan adik sgt2 !! Sedang iqa berbual bersama ummi, kak cheah dan hidayah, iqa terpandang seoarang hamba Allah.. Ya Allah..lama iqa tak nampak dirinya..kak cheah seperti mengerti apa yang sedang iqa fikirkan ketika itu..Tenangkan hatiku Ya Allah..Doaku pada waktu itu.. Tepat jam 10.05 minit malam, kami mula meninggalkan kawasan Kolej kediaman untuk menuju ke Pulau Mutiara.. :-) Semasa berada di highway (masa ni dah sampai pulau pinang), iqa terpandang Kolej Matrikulasi Pulau Pinang yang berada di sebelah kanan, di saat itu, hanya Allah sahaja yang mengetahui perasaan iqa..Sungguh , iqa rindu !! Kerana highway ni juga digunakan sepanjang sesi pengajian iqa di Kolej Matrikulasi Kedah dulu..KMPP menjadi tanda aras pada iqa untuk mengatakan dalam diri, "owh, x jauh dah.. kejap lagi sampai matrik.."Terima Kasih KMK !! Walaupun pengalaman iqa di alam matrikulasi hanya setahun, tetapi banyak pengalaman yang iqa peroleh dan menjadi kenangan terindah dalam hidup iqa..

Alhamdulillah, kami selamat sampai dan memasuki perkarangan kawasan Universiti Sains Malaysia, USM tetap pada jam 5.35 pagi. Subhanallah .. masa tu terlintas di fikiran iqa, ini lah tempat ummi bertarung sehingga akhirnya berjaya menggenggam segulung ijazah 20 tahun dahulu. Masjid di Pusat Islam menjadi tempat kami untuk menunaikan solat Subuh. Usai solat subuh dan membaca Al-ma'thurat, kami bersarapan bersama-sama. Selasai sarapan kami kembali ke USM, dan dibawa melawat ke Galeri Tuanku Fauziah. Seronok sangat kerana segala yang terdapat di galeri ini amat menarik terutamanya rekacipta saintifik yang terdapat disana. Kami sangat teruja ketika berada di dalam galeri ini, sehingga sewaktu iqa dan rakan -rakan yang lain seperti zulhidayah hidayah, Nor syuhada dan kak izzati tak sedar , rupa-rupanya sudah satu jam kami berada di dalam Muzium tersebut. hehe..


Lepas tu, kami di bawa ke auditorium untuk menghadiri Konvensyen Penghayatan Islam Dan Kelestarian : Reveal The Truth. Kami turut serta dalam konvensyen ini sehingga pukul 2 petang. Usai menunaikan solat zohor, kami meneruskan program dan berbalik kepda tujuan asal kedatangan kami iaitu untuk mengadakan diskusi bersama Persatuan Mahasiswa Islam USM. Terima kasih kepada PMI USM kerana memberi input2 untuk kami meneruskan dakwah dengan lebih lancar dan sudi berkongsi pengalaman bersama kami..Semoga ukhwah yang terjalin antara kita kekal selamanya..Ukhwah Fillah Abadan Abada..Insya Allah..

Alhamdulillah, diskusi antara kami, BADAR UTeM dan PMI USM berjalan dengan lancar. Setelah itu, kami dibawa mengirup udara segar dan melihat pemandangan yang cukup indah di Pulau Mutiara ini. Di mana ya? kalau tak silap, kami di bawa ke Padang Kota. Menukmati makanan sambil ditiup angin pantai waktu petang .. seronoknya !! Setelah selesai menikmati makanan, iqa dan rakan-rakan mengunakan saki-baki waktu yang ada untuk berjalan-jalan dan tangkap gambar ( wajib !! hehe.. ) di tepi pantai. Tengah seronok kami bergambar, kami dipanggil oleh kakak-kakak, "adik2, jom kita balik.. " hehe.. :-) Selepas solat maghrib, kami kembali ke auditorium, tetapi kali ini bukan untuk menghadiri konvensyen, tetapi.. apa?hehe..

Program yang dijalankan pada malam tersebut ialah Majlis penutup untuk BIK.Pada malam itu, kami berkesempatan menonton teater yang bertajuk " Ketika Cinta Bersujud Lagi" (maaf kalau iqa tersilap.. ) Perjalanan ceritanya sangat menarik..Juga membuat perasaan iqa bergolak ketika itu..amat mnyentuh jiwa..Sedang kami asyik menonton teater tersebut, kami dikejutkan dengan kehadiran empat lembaga putih !! Astaghfirullah.. nasib baik mereka tak lalu sebelah iqa.. sungguh iqa memang agak terkejut masa tu.. rupa-rupanya mereka pelakon teater tersebut. hehe.. Walaupun , kami tidak bekesempatan menonton teater tersebut sehingga tamat, tapi yang pasti teater tu sangat -sangat best !! banyak pengajaran yang cuba disampaikan melalui teater itu.. Setelah itu, kami meneruskan perjalanan ke UiTM cawangan Pulau Pinang.

Syukur, setelah 2jam perjalanan, akhirnya kami tiba di UitM Pulau Pinang. Kami terus ke tempat penginapan. Memang sangat letih dan mengantuk, tetapi bila teringat pengalaman yang baru sahaja ditimba dari USM, hilang segala keletihan itu..Keesokan harinya kami menunaikan solat subuh berjemaah di Masjid UitM PP. Sebelum bertolak ke destinasi terakhir, POLIMAS, kami sempat mengadakan TAARUF bersama muslimat Rakan Pusat Islam (RPI) UiTM PP. Terima kasih kerana menyediakan sarapan untuk kami. Nasi Lemak yang sangat sedap !!Ukhwah Fillah ya untuk kalian semua.. =)

Perjalanan diteruskan ke POLIMAS. Lokasi kemuncak untuk program kami. Tujuan kami ke POLIMAS adalah untuk mempromosi serta memberi penerangan berkaitan Kos-kos pengajian yang ditawarkan di UTeM. Sebaik sahaja kami tiba, kami di berikan taklimat ringkas dan dibahagikan kepada tiga kumpulan dan iqa berada di kumpulan yang ketiga. Tugas kami adalah memberikan kupon cabutan bertuah kepada pelajar2 dan memberitahu tujuan kedatangan kami. Alhamdulillah, sambutan juga menggalakan. =)

Syukur Ya Allah..Program ini berjalan dengan baik..Banyak pengalaman yang iqa perolehi melaui lawatan ini..Tanpa sedar, sudah tiga hari kami meninggalkan negeri Melaka.. Masa untuk pulang.. hehe.. Alhamdulillah, kami selamat sampai ke kolej kediaman tepat pukul 1 pagi..

setakat ini sahaja yang mampu iqa coretkan.. =)

Hanya kerana alunan ayat suci AL-Quraan..Subhanallah..

Wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment